Leerkracht

  • Titel: Luchtvervuiling

  • Onderwerp: Luchtvervuiling en milieuvervuiling

  • Schooltype: Basisschool

  • Groep / Klas: Groep 7 - 8

  • Vakgebieden: aardrijkskunde, biologie, natuur, wereldoriëntatie

  • Uitvoering door: Tweetallen

  • Tijdsinvestering: 2 x 60 minuten

  • Opbrengst:

      • Een brief

      • Een poster

  • Leerpunten:

      • De kinderen leren samenwerken. De webquest is bedoeld om in groepjes van twee te maken. De kinderen werken samen op één computer en een goede samenwerking is hierbij van belang. De kinderen zijn dus bezig met coöperatief leren.

      • De kinderen leren informatie uit een tekst te halen. Om de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden moeten de kinderen teksten goed lezen.

      • Onderzoeken van luchtvervuiling door middel het bestuderen van de omgeving.

  • WebQuestmakers: Wilfred de Jong en Daan de Keijzer.

Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests,

schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)

Samenvatting

  • Deze webquest bestaat uit drie opdrachten. In het eerste deel onderzoeken de leerlingen de luchtvervuiling (wat is het? etc.). Het tweede deel bestaat uit onderzoek naar de plaats van luchtvervuiling (in welk steden is er veel luchtvervuiling? etc.) Het derde deel bestaat uit een onderzoek naar maatregelen tegen luchtverontreiniging.

  • De leerlingen kunnen zelfstandig hun werk beoordelen. We raden u aan de leerlingen elkaars werk te beoordelen. Laat hun weten dat u steekproefsgewijs de verslagen zelf ook nakijkt om te controleren op juistheid van beoordeling. Nadat de webquest door alle leerlingen is uitgevoerd kan u de resultaten nog eens nabespreken en klassikaal naar de posters tegen de luchtverontreiniging kijken.

Toelichting

Inleiding

Tips voor de leerkracht:

    • Tijdens de inleiding is het erg belangrijk dat de kinderen gemotiveerd worden voor het onderwerp. Het is een ingewikkeld onderwerp waarbij veel moeilijke begrippen voorkomen. Activeer de voorkennis. U kan eventueel enkele begrippen toelichten; smog, luchtvervuiling, milieu etc. Zorg voor duidelijke regels en afspraken.. Deel van de voren de groepjes in die bijvoorbeeld in circuitvorm de webquest maken.

Tips voor de leerlingen:

    • Zorg voor een goede samenwerking: door duidelijke regels en afspraken te maken. wijs een leider aan; gedrag gecentreerde instructie en correctie. verdeel goed de afspraken zorg ervoor dat de informatie duidelijk is, de informatie moet samengevoegd. De informatie kan je gebruiken voor argumentatie in je brief.

Opdracht

Tips voor de leerkracht:

  • Omdat het een vrij moeilijk onderwerp is, is het op bepaalde sites ook moeilijk onder woorden gebracht. Het is belangrijk dat de leerkracht extra informatie/ uitleg kan geven als de leerlingen daarom vragen. De inpoldering is hierbij zeker een aandachtspunt.

    • Gevarieerde oefening, de kinderen krijgen telkens verschillende websites te zien. Elk groepje krijgt een andere opdracht

    • Dialogisch onderwijs toepassen.

Tips voor de leerlingen:

  • Lees de opdracht aandacht. Beperk je tot alleen je eigen opdracht. Selecteer je informatie. Houd je aan de bronnen die aangeboden worden en ga daar niet buiten zoeken.

Werkwijze

Tips voor de leerkracht:

  • Zorg voor een goede samenwerking: door duidelijke regels en afspraken te maken, wijs een leider aan. Verdeel goed de afspraken onderling. Zorg ervoor dat de informatie duidelijk is, de informatie moet samengevoegd worden en moet goed op elkaar aansluiten. Niet meer dan 2 personen achter 1 computer. Stimulering van initiatief en creativiteit, doordat de kinderen zelf de lay-out van het verhaal mogen verzorgen.

Tips voor de leerlingen:

  • Overleg met elkaar maar overleg ook met de hele groep! Let op de spelling. Het eindproduct vormt ongeveer één A4-tje Gebruik de aangegeven bronnen.

Bronnen

Tips voor de leerkracht:

  • De sites zijn geselecteerd op inhoud, niveau, aansluiting en vormgeving. U kunt eventueel zelf andere sites erbij zoeken.

Beoordeling

Tips voor de leerkracht:

  • Oordeel eerlijk.

  • Let vooral op de inhoud en de samenwerking.

  • Zorg ervoor dat de kinderen goede feedback ontvangen over poster en brief.

Tips voor de leerlingen:

  • Zorg voor een goede samenwerking. Voeg alle onderwerpen samen. Originele lay-out

Afsluiting

Tips voor de leerkracht:

  • Bekijk de informatiewerkstukken van de leerlingen. Let op de beoordelingspunten. Hebben de kinderen aan de opdracht voldaan?

Tips voor de leerlingen:

  • Let op de vormgeving. De leerkracht beoordeeld het geheel en vervolgens worden per groep de fouten nog behandeld. Reflectie, nadat de kinderen hun verhaal terug krijgen met feedback.

Alternatieve verwerkingsopdrachten

  • U kan met de kinderen onderzoek doen naar een ander soort vervuiling. (bodem vervuiling, water vervuiling, horizon vervuiling

  • Ga met de kinderen op zoek naar zwerfafval op straat. Bedenk samen met hun mogelijke oplossing om zwerfafval tegen te gaan. Wat is er zo schadelijk aan zwerfvuil? Waarom gooien mensen hun afval niet in een prullenbak. Wat zou een verbetering zijn voor het zwerfafval? Statiegeldflessen etc?